петак, 22.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 15:11

„Техноманија” не прима рекламације за робу у гаранцији

Велики трговац беле технике продаје робу са гаранцијом три и пет година, али купце који их рекламирају после две године упућује на сервис, што је, тврде у Министарству трговине, супротно Закону о заштити потрошача
Аутор: Јелица Антељсреда, 28.08.2019. у 20:00
(Фото Д. Јевремовић)

Један од водећих трговаца техничке робе „Техноманија” не прихвата рекламације за производе који су старији од две године иако су и даље у гаранцији три или пет година. Купце у овим случајевима упућују на овлашћени сервис, уз образложење да је рок за саобразност робе од две године истекао, као и да је за продужену гаранцију одговоран произвођач, односно сервис. Управо овакво искуство имао је један потрошач који се пожалио нашој редакцији. Пре више од две године у „Техноманији” је купио фрижидер марке „Елин”са гаранцијом од пет година. Средином јула позвао је кол-центар трговца где су му саопштили да нису одговорни за рекламације и да се обрати овлашћеном сервису. Од тада, па до данас овај купац покушава да поправи фрижидер или добије нов уређај. У овлашћеном сервису више пута су, додаје, обећавали да ће мајстори изаћи на терен, али се то није догодило. Покушавајући да реши проблем, прошле недеље је опет отишао у „Техноманију” и поднео писану рекламацију. У року од једног дана стигао је одговор од трговца да је рекламација одбијена и да се јави овлашћеном сервису.

– Не преостаје ми ништа друго него да купим нов фрижидер. Чему онда гаранција од пет година – да би се купци полакомили и купили неки производ јер их трговац убеђује да су, наводно, сигурни пет година – каже овај купац.

У Сектору за заштиту потрошача Министарства трговине рекли су за „Политику” да је по Закону о заштити потрошача прописано да је давалац гаранције трговац, било да је реч о произвођачу, увознику, трговцу на велико или мало који преузима обавезе према потрошачу по основу дате гаранције.

– Закон каже да потрошач изјављује рекламацију продавцу ради остваривања својих права, а не произвођачу или овлашћеном сервисеру. Две године је саобразност производа, а то значи да има све карактеристике које су на декларацији или опису самог производа. Гаранција може да се да на цео производ или поједине делове (мотор, мењач, клима уређај у колима итд). Она подразумева дужи период од саобразности. У тој гаранцији се тачно наводи на шта се односи гаранција с обзиром на то да она даје више од саобразности. У сваком случају давалац гаранције је трговац и он је одговоран, јасни су у Министарству трговине.

Закон каже да потрошач изјављује рекламацију продавцу ради остваривања својих права, а не произвођачу или овлашћеном сервисеру, тврде у Министарству трговине

Потпредседник Националне организације потрошача Србије, Зоран Николић за „Политику” каже да и у њиховој пракси у последње време има оваквих примедби купаца и да се односе искључиво на „Техноманију”, а не на друге трговце. Купци се такође жале да овај трговац не прима рекламације за робу која је старија од две године (иако је гаранција издата на три или пет година), него купце упућује на произвођача или сервис што је супротно Закону о заштити потрошача.

– Подсећам да, према важећим прописима, потрошач, без обзира на то да ли је реч о саобразности или гаранцији, у случају додатне гаранције, може на основу члана 56. Закона о заштити потрошача да рекламацију поднесе тамо где је производ купио. Уколико се догоди да неко подносе рекламацију после друге године, а трговац је не прихвати уз образложење да није одговоран, саветујемо им да истог тренутка поднесу пријаву тржишној инспекцији, јер је овакво понашање недопустиво. На питање да ли купац губи нека права у случају да ипак рекламацију поднесе сервису, а не трговцу, Николић каже да постоји разлика.

– Ако потрошач сам или на наговор продавца рекламацију поднесе сервису или произвођачу, то значајно мења ситуацију. Закон о заштити потрошача не препознаје сервис као другу страну, па за сервис не важе никакви рокови. Зато је важно да рекламацију поднесе трговцу, јер у том случају, према прописима, може да очекује одговор од трговца у року од осам дана и решење у року од 14, односно месец дана у случају техничке робе. Сервисеру, са друге стране, нико не може да наложи у ком року ће посао завршити, јер он није продавац. Ми потрошаче не условљавамо да морају да се обрате трговцу, али је битно да знају које је њихово законско право и да не дозвољавају да им неко то право ускрати мимо њихове воље – објашњава Николић.

Ако потрошач сам или на наговор продавца рекламацију поднесе сервису или произвођачу, то значајно мења ситуацију, јер закон не препознаје сервис као другу страну, па за сервис не важе никакви рокови

Редакција „Политике” је прошле недеље одговоре покушала да добије и у „Техноманији”. Више пута смо преко кол-центра покушавали да ступимо у контакт са надлежнима у овој компанији, а последњи разговор се завршио тако што је запослена у кол-центру рекла да ће се неко јавити уколико „буде потребе”. Питања смо послали на званичан мејл који је објављен на сајту „Техноманије”, а до закључења овог броја „Политике” нисмо добили одговоре. Питали смо их по ком члану Закона о заштити потрошача не прихватају рекламације за производе који су старији од две године, а и даље су у гаранцији.

Шта је гаранција

Чланом 54. став 1. дефинисано је да је гаранција свака изјава којом њен давалац даје обећање у вези са робом, и правно је обавезујућа под условима датим у изјави, као и оглашавању у вези с том робом. Прописано је да је гарантни лист исправа која садржи све податке из гаранције између осталог и податке о правима која потрошач има на основу овог закона. Јасно је дефинисано и то да гаранција не искључује нити утиче на права потрошача која произилазе из законске одговорности продавца за несаобразност робе уговору.


Коментари44
ec068
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

zoran
problem se jednostavno resi.izadje covek iz asocijacije potrosaca i iznese cinjenice na tv.u i kaze da se tehnomanija zaobidje i kraj.vrlo brzo ce se popraviti ili nacisto ugasiti,ili sto je najverovatnije u srbistanu ponovo otvoriti firmu samo pod drugim imenom i opet jovo nanovo!pozz iz eu.da zaboravih u eu imate sajtove o korektnosti firmi u kojima kupujete,ako vas ocrne gotovi ste,kraj!
Miljan
Kupio sam komletnu belu tehniku sa sve televizorom u Tehnomaniji. Vrednost par hiljada evra. Bice bruka ako bude problem.
Козјера
Тај "Елинов" сервис је најгори на свету. Ја сам једном чекао осам месеци да дођу. Иначе ми се на њиховој машини за судове четири пута поцепао дихтунг, мењана је капсула за прашак, чеп за со, а тик након истека гаранције цркла је и пумпа високог притиска и, наравно, дихтунг поново.
Dragoslav
Tehnomanija već izvesno vreme nije ni senka onog što je bila pre desetak godina. Imao sam nekoliko neprijatnih iskustava i rešio sam da tu firmu više ne posećujem. Pošto živim u neposrednoj blizini prodavnice u Durmitorskoj, mogu da primetim kako mnogi imaju istu odluku kao ja.
Bela tehnika
Cool shop je jedna od firmi koja je robu ljudima isporučivao iz radnje samo je u motaju u providnu foliju i isporuče. Bilo je tu i štampanja lažnih fiskalnih računa. Jer su ljudima davali fiskalni kada se donese tehnika.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља