понедељак, 16.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 10:32

Профил бахатог возача – млад, безобзиран и брз

Ниједна болест не усмрти толико тинејџера као ризична вожња, упозоравају стручњаци и истичу да су саобраћајне несреће водећи узрок смртности младих на глобалном нивоу
Аутор: Катарина Ђорђевићуторак, 10.09.2019. у 22:55
Више од 300 људи од почетка године страдало је у саобраћајним удесима (Фото А. Васиљевић)

Стравична несрећа на Ибарској магистрали која се догодила код Лајковца када је аутомобил, који се кретао из правца Чачка ка Београду изненада прешао у леву траку на пуној линији, последња је у низу трагедија које су обележиле ове лето. Статистика сведочи да је више од 300 људи од почетка године страдало у саобраћајним удесима, а јавност је прошле недеље потресла прича о петнаестогодишњој тинејџерки из Краљева, која је изгубила живот у несрећи за коју се сумња да је изазвана уличном трком два аутомобила.

Стручњаци упозоравају да су саобраћајне несреће водећи узрок смртности младих на глобалном нивоу – ниједна болест не усмрти толико тинејџера као ризична вожња. Национална статистика сведочи да се август у највише страда на путевима, не само због повећаног обима саобраћаја и чињенице да највећи број људи у осмом месецу користи годишњи одмор, већ и због великог броја фестивала и концерата на којима се конзумира алкохол.

Др Далибор Пешић, продекан за научно-истраживачки рад Саобраћајног факултета у Београду истиче да је истраживање стручњака овог факултета показало да присуство младих сувозача и сапутника чак четири до пет пута повећава шансу да млад возач направи саобраћајни прекршај.

– Иако међу најчешће узроке саобраћајних незгода спадају личност возача, услови у саобраћају и одлике возила, пракса је показала да највећи ризик представљају млади и неискусни возачи што под дејством алкохола или психоактивних супстанци управљају „јаким ” аутомобилом и возе вршњаке које би желели да импресионирају својим умећем за воланом – каже наш саговорник.

Он додаје да су његове колеге у Шведској дошли до занимљиве статистике: иако је „бахатих” возача свега пет одсто у саобраћају, они чине преко 50 одсто свих саобраћајних незгода.

– Када говоримо о „бахатим” возачима пре свега мислимо на несавесне особе за воланом, на оне који знају да крше закон и и саобраћајна правила и тако и себе и друге доводе у ризичне ситуације. Са становишта закона, несавестан возач је онај који је скупио више од 18 казнених поена – он мора поново да полаже саобраћајне тестове, али и психо-физичке тестове и да похађа обуку коју организује Агенција за безбедност у саобраћају. У пракси, то је возач који добро зна да се пролазак кроз црвено светло и вожња у пијаном стању веома строго санкционишу, али се на то уопште не обазире – објашњава наш саговорник.

Др Пешић наглашава да је један проценат бахатих возача такав и у свим другим животним ситуацијама: они се безобразно понашају и у саобраћају, и у кафићу и на поштанском шалтеру. Неки су „ситуационо” бахати и несавесно се понашају онда када процене да на улици нема камера ни  полицајаца, а неки чине прекршај и у присуству полиције. Пракса такође показује да је прекршаје у саобраћају често праве млади возачи са „моћним” аутомобилима, јер им они дају лажно самопоуздање. Како сликовито објашњава др Далибор Пешић, млади мисле да ће ауто уместо њих да нађе „излаз ” из сваке ризичне ситуације.

Истраживање које је пре неколико година спровела Катедра за психологију рада на Филозофском факултету у Београду показало је да највећи број саобраћајних удеса чине млађи од 24 године и старији од 65 година. Ова студија такође је потврдила да жене чешће и доследније поштују саобраћајна правила и праве мање саобраћајних прекршаја. Жене не притискају гас када их неко претиче у кривини и не пролазе кроз црвено светло тако често као мушкарци. Даме никада неће намерно улетети у „маказице ”, што је за неке мушкарце свакодневна забава на путу, без које не могу да замисле интересантну и брзу вожњу. И још нешто – ретко која жена ће у првој милисекунди жутог светла полетети ка свом циљу брзином од 180 километара на сат. Шта год да тај циљ био.

– Пракса показује да потенцијално најризичнији учесник у саобраћају има између 18 и 22 године, мањак возачког искуства и вишак самопоуздања. Ако је он уједно и власник неког „бесног” возила,  шанса да ће завршити у статистици саобраћајних удеса драстично расте. У другу ризичну категорију спадају старији од 65 година, који имају довољно пређених километара и мисле да могу да се снађу у свакој ситуацији – каже психолог Филип Коларевић.

Он додаје да се возачи деле на офанзивне и дефанзивне, а виновници саобраћајних несрећа најчешће су они чију личност карактеришу ауторитарност, агресивност и импулсивност. Офанзивни возачи стално претичу, сметају им сва возила испред њих јер „миле као рањени пужеви”, најдража брзина им је пета, а вожњу доживљавају као надметање.

Дефанзивни возач је, кратко речено, онај који офанзивном „колеги” на друму подиже крвни притисак. Он вози „зихерашки”, опрезно улази у кривине, најдраже брзине су му друга и трећа, ретровизор му је важнији од волана и – чешће страда у саобраћајним несрећама.


Коментари26
dd340
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dragan Pik-lon
Treba dodati kod profila bahatog,mladog,brzog,bezobzitnog sofera i to da ide kroz crveno svetlo.Vozi zadnji audi ili BMW i ima kupljenu diplomu u dzepu i 2,5 promila skupog viskija u krvi...!!!
Slobodan Markovic
"Профил бахатог возача – млад, безобзиран и брз" Afirmativno napisan naslov, kakav bahati vozac-ubica samo pozeleti moze.
orka
To je najtacniji opis problema. ( Da moze dao bih vam hiljadu pluseva). Za takve vozace kazne ne postoje, one im jos samo pumpaju adrenalin, pa taman im i ruku sekli na panju kazne nece pomoci!
Branislav
Ovde je uz naslov potrebno postaviti pitanje, zasto je taj mladi vozac bezobziran? Pa bezobziran je zbog toga sto ne vidi da bi mogao imati vrlo teske posledice zbog svoje bezobzirnosti. Da se takvima izrice dozivotno oduzimanje vozacke dozvole i uz to da za svoju bahatost odleze po nekoliko godina u zatvoru i plate debelu kaznu, videli bi kako se drasticno smanjuje broj tih bezobzirnih. Sve dok im zakon i drzava to dozvoljavaju, bezobzirnih ce da bude i nevini narod ce zbog njih da gine.
vasilije
Naslov lepo opisuje profil velikog dela srpskih vozača: " mlad, bezobziran i brz", dodao bi "nevaspitan i bezobrazan". Kod nekih vozača prisutna je arogancija i netolerancija. Jedan banalan primer koji opisuje ovakve vozače. Ako prvi vozač koji čeka da se otvori zeleno svetlo ne krene u prvoj sekundi, iza sebe čuje orkestar sirena nervoznih i nestrpljivih, a ako ga posle i neko od tih pretekne, obavezno mu pomene majku. Ne slažem se svrstavanje po godinama starosti. Vaspitanje je u pitanju.
слободан
Баш давно читајући стихове Огдена Неша прочитао сам:Да ли знате шта је хиљадити део секунде?То је време које прође од како се на семафору упали зелено светло,док онај иза вас не почне да вам труби.
Препоручујем 7

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља