среда, 03.06.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 13.05.2020. у 18:00 Борис Јашовић
ПОГЛЕДИ

Пандемија нам отвара очи

И даље смо, нажалост, у метафоричкој кочији која срља у пропаст (погледати претходни текст потписника ових редова „На путу ка провалији”). Ипак, добро је што почињемо да схватамо одлике крајолика кроз који пролазимо. На првом месту, схватамо да је реч о крајолику сатканом од небриге за добробит малог човека и од големе бриге за добробит великих комапанија, банака и њихових лобиста. На другом месту, уочавамо да је крајолик премрежен неолибералним догмама које блеште са рекламних паноа крај метафоричког друма којим се крећемо: слобода је тржиште, слобода је трговина, слобода је бизнис, профит је изнад људи, нужно је приватизовати државну земљу и изворе воде, не треба улагати у културу, образовање, здравство и јавне услуге, треба улагати у инвеститоре и приватни сектор, продаја јавних добара је неповратни процес, тржишни капитализам нема алтернативу… (сами наставите низ). На трећем месту, схватамо да таква неолиберална догматика води претварању планете у сметлиште, а свих нас у дисциплиноване поданике који загледани у себе чепркају по депонији у потрази за парчићима среће које ће тамо пронаћи. На концу, схватамо и да се људска права и слободе, потврђена уставима готово свих земаља тзв. цивилизованог света, све више ограничавају. Пре свега, слобода мишљења и говора, али и право на слободно кретање и мирно окупљање, напослетку и слобода избора. Време ће показати да ли ће тако остати и након пандемије.

У међувремену, пандемија нам отвара очи како бисмо још јасније видели оно што смо већ почели да назиремо. Да је поредак у којем живимо налик мехуру од сапунице. Да почива на крхким темељима. Да се првенствено одржава технолошком и медијском инфантилизацијом људи... Пандемија нам такође показује да се стандардизовани обрасци понашања, уобличени у уредбе и декрете који се одашиљу из једног или свега неколико центара (у друштвеној науци се то назива централизацијом друштвене моћи и одлука), све директније намећу људима. Скупа с овим иду и постепена ограничавања људских права и слобода која воде суморном закључку да је људима могуће управљати из једног ауторитарног центра моћи (без обзира на то у којем се делу планете свако од нас у том тренутку налазио). Због тога је задатак социологије као науке да непрестано указује на облике контроле које систем спроводи над људима, али и да те облике контроле разобличава када се косе с основним људским правима. Нарочито уколико контрола произлази из владајуће догматике која је одувек представљала непријатеља људске слободе.

Догматизовани систем установљава један једини и неупитни светоназор, а онда покушава да у њега уклопи (укалупи) што више људи. Због тога је дужност социолога да поставља питања у вези с тим и извлачи закључке, али да притом води рачуна да се његова/њена питања не доводе у везу с „теоријама завере”, а његови/њени закључци са „лажним вестима”. Шта хоћу да кажем? Наука је доказала да је Земља округла, али није у потпуности доказала порекло ковида 19. Није, стога, коректно да се било какво питање или претпоставка у вези с новим вирусом ставља у исти ранг с претпоставком да је Земља равна плоча. Рецимо, претпоставка да постоји узрочно-последична веза између пандемије и диригованог ограничавања људских права и слобода. Уколико друштвена моћ сваку претпоставку која јој не иде у прилог одбаци као теорију завере, а сваки закључак који је разобличава проглашава лажном вешћу, онда то показује да су и слободе мишљења и говора прилично начете у данашњем свету.

С друге стране, пандемија нам не отвара очи само у погледу карактера система у којем обитавамо, већ и у погледу начина живота који смо до сада водили. Тако сада јасније увиђамо какве су драгоцености слободна шетња градом, играње с децом, разговори с пријатељима без дистанцирања... Схватамо да се може живети без шопинговања у тржним центрима и куповања брендираних крпица које су шиле мизерно плаћене раднице у нехуманим хангарима Трећег света. Увидели смо да друштво тешко може опстати без сопствене производње хране и воде, као и медицинског материјала. Да тоне бетона и челика у виду стотина изграђених стамбених објеката ништа не вреде, као ни радна места лишена чврстих уговора. И да одлазак медицинских и других стручњака из земље има превелику цену. Отворили смо очи. Преостаје нам још да изаберемо пут којим ћемо убудуће ићи.

Социолог

Прилози објављени у рубрици „Погледи” одражавају ставове аутора, не увек и уређивачку политику листa

Коментари5
c30c2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Раде Ковачевић
Занимљив, инспиративан и респектибилан текст, баш као и претходни ауторов текст. Питање је, међутим, да ли нам је пандемија заиста отворила очи (спрам бруталног технолошког напада на природу) и да ли се ради само о томе "да изаберемо пут којим ћемо убудуће ићи"? Ради се о томе да не можемо да изаберемо пут којим ћемо ићи, а да не одговоримо на питање које застрашује све савремене либерале: Можемо ли да организујемо људски рад на непрофитној основи и који су друштвени предуслови за то!?
Братимир
Сагласност већине научника је да је Ковид-19 прешао са животиње на човека, баш као и много других вируса ХИВ, Ебола, ...
Ambivalentni karakter nauke
Ne radi se samo o mogućnosti da je naučna otkrića i saznanja moguće zloupotrebiti, već da i sama nauka ima ambivalentni karakter. Može doneti i dobro i zlo.
Vladimir
Ili je u pitanju saglasnost većine plaćenih naučnika! Srećom postoje i oni drugi koji se isključivo bave naukom i traganjem za istinom a ne vannaučnim interesima ovih ili onih moćnika. Tako je nedavno jedan francuski nobelovac javno obznanio da je njegov tim otkrio da u genomu kovida 19 postoji materijal HIV-a i naglasio da se to nikako nije moglo desiti prirodnim putem.
Ljubisa
Svaka rec na mestu ( omedjen kontekst, podkonteksti, hipoteze i zakljucci).

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља