четвртак, 04.06.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 22.05.2020. у 20:00 Борка Голубовић-Требјешанин

Штефан Кеги и ове године на Битефу

Екипа Битефа спремна је да фестивал одржи у септембру, а у случају најгорег сценарија има и алтернативно решење, каже Иван Меденица
Иван Меденица (Фото: Н. Шугић) и Штефан Кеги (Фото: R. V. Moorthy)

Битеф је у последња два месеца припреман без престанка, али у немогућим околностима за своје овогодишње издање. Оно што је извесно, како „Политика” сазнаје, јесте да се планира да буде одржан у септембру и да ће и ове године један од његових гостију бити швајцарски редитељ Штефан Кеги кога битефовска публика памти по оригиналном редитељском рукопису. Он је уједно и 41. лауреат „Политикине” награде за најбољу режију која му је припала пре две године за представу „Заоставштина, комади без људи”.

– Ниједан од најважнијих предуслова за реализацију међународног позоришног фестивала није се знао: да ли ће у септембру бити, по протоколима Србије, омогућено јавно окупљање оног броја људи које подразумева играње једне представе с просечним бројем извођача и гледалаца, да ли ће међународне одлуке омогућити функционисање авионског саобраћаја. Те недоумице још постоје, али онако како ситуација изгледа данас, и на глобалном и на локалном нивоу, можемо рећи да ће се 54. Битеф десити у свом традиционалном термину, у септембру – потврдио нам је Иван Меденица уметнички директор и селектор Битефа и додао:

– Пошто наш уметничко-продукцијски тим није чекао да дође до овог, позитивног обрта, него све време радио и покушавао да предвиди непредвидиво, нисмо изгубили време: били смо спремни, тако да је пре неколико дана Програмски одбор фестивала усвојио прелиминарни програм 54. Битефа... Уз мало среће по све нас, што значи да не дође до погоршавања ситуације, Битеф ће, како то и доликује фестивалу нових позоришних тенденција, први пробити лед: бити први јесењи позоришни догађај који ће се десити онако како је и планирано, те наговестити повратак у „мирнодопске околности”.

Екипа Битефа се, ипак, не узда само у срећу, каже наш саговорник, те ће своју иначе добру сарадњу с „Луком Београд” још развити и већину програма имати тамо, јер алтернативни простори и монтажна гледалишта омогућавају да остваре оно што не могу у позоришту: физичку дистанцу између гледалаца... Наравно, будући да ни научници не могу да тврде шта ће се на светском нивоу дешавати са пандемијом вируса корона у септембру, може да се деси и најгори сценарио, да усвојени програм не може да се оствари, али Битеф се и за то спрема: за алтернативно издање фестивала.

– Успели смо да у програму остваримо све сложене линије концепта на којима инсистирам сваке године: уметничку, тематско-проблемску, афирмацију незападних позоришних култура и промоцију нових имена светског театра. Наравно, то је урађено у, за нијансу скромнијем обиму, а због бројних отежаних околности с којима се у новонасталој ситуацији суочавамо, укључујући и оне финансијске. Такође, претерано скуп и спектакуларан Битеф можда би био и непримерен ситуацији у којој многе наше колеге, поготову оне са независне сцене, немају средства за рад, па ни за живот. Ипак, наглашавамо да је ово „прелиминарни” програм јер ћемо у ходу, ако нам развој ситуације то дозволи, можда накнадно уврстити још једну представу – каже Иван Меденица и потврђује:

– Сада могу да потврдим и додатно образложим оно што сте пре годину дана већ најавили када смо, у резиденцији швајцарског амбасадора, додељивали и гран-при и вашу цењењу „Политикину” награду за режију на Битефу, Штефану Кегију из колектива „Римини протокол”, једном од, извесно је, највећих светских позоришних уметника данашњице. Тада смо му уручивали награде за представу „Заоставштина: комади без људи” играну на 52. Битефу, а ја сам изјавио да ће га бити и на 53. (и био је, са представом „Београдски на даљински”), али и на 54. издању фестивала. Његова представа „Долина језе” из чувеног Камершпила из Минхена не само да је у програму 54. Битефа, него је од ње и почело, још тад, пре годину дана, концепцијско осмишљавање овог издања фестивала.

Реч је, како сазнајемо, о представи предавању у којој је једини извођач хуманоидни робот, спектакуларна копија стварне особе, писца Томаса Мелеа.

– Тема Мелеовог предавања, који роботу позајмљује глас, јесте његов биполарни поремећај личности за који је карактеристичан страх од губитка контроле, а то је управо оно што он ради: дозвољава да га робот замени, препушта му властити „субјективитет”. Ова врло интелигентна и духовита представа повезује питања постхуманизма с онима која се односе на природу позоришта: нужност живог глумца, гледалачку емпатију... Дирљиво је видети да можемо бити ганути до суза и због мука једног робота – наглашава Меденица.

Коментари2
ffc27
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

DARKO S. CUBRILO
BIG RESPECT !!!!!................HVALA..............♥♥♥♥♥♥♥
DARKO S. CUBRILO
BRAVO SA VELIKO B....

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља