уторак, 14.07.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 25.06.2020. у 20:00
ИСХРАНА

Неке намирнице најбоље су сирове

Печење, кување, динстање, кување на пари, печење на роштиљу и пржење, све то из намирница извлачи одређене нутритивне користи
(Фото Пиксабеј)

Јабуке, банане, ананас, кајсије… најбоље је, наравно, јести као сирове (пресне) намирнице, али то не важи код свих особа. Неке особе не смеју да конзумирају неке воћке било да су у пресном или обрађеном облику (дијабетичари). Неки већину воћа не смеју уопште да једу (нпр. оболели од кандиде). Они који имају Кронову болест неће моћи да једу већину сирових намирница.

Наравно, нутрициониста је ту да вас посаветује и помогне у избору, али морате да знате да ако имате одговарајуће стање које искључује поједине намирнице, не узимајте било шта од наведеног на своју руку већ се посаветујте са лекаром или нутриционистом.

У наставку ћу се бавити исхраном здравих особа и разлозима зашто је боље да се неке намирнице једу сирове, дакле, термички необрађене

За оне који мисле о свом здрављу, разумевање најбољих начина припреме одређене намирнице кључно је да би остварили највеће нутритивне користи. Печење, кување, динстање, кување на пари, печење на роштиљу и пржење, све то из намирница извлачи одређене нутритивне бенефите.

Ево неколико намирница које је боље јести сирове.

Шаргарепа је од свог поврћа убедљиво највећи извор каротеноида, који делују антиканцерогено, што је заслуга фитонутријента фалкаринола. Каротеноиди из шаргарепе повољно делују на регулацију нивоа шећера у крви. Кувана шаргарепа има већи гликемијски индекс, па је и за дијабетичаре боља сирова.

Нема боље од сирове цвекле! Њен корен је поврће са високим садржајем шећера, али много су битнија њена друга нутритивна својства. Она садржи знатну количину влакана, као и витамина Це и Бе9, минерала (калијум, манган) и утиче на ваш имуни систем и на снижење крвног притиска, појачава издржљивост, делује противупално. Сирову цвеклу и њен матични сок често узимају оболели од малигних болести, али и здраве особе.

Кувањем цвекле губи се чак 25 одсто витамина Бе9, док је код витамина Це дупло већи губитак. Наиме, оба витамина су водорасторљиви и кувањем прелазе из цвекле у воду. Можда је укус куване цвекле бољи, али то је због тога што вероватно нисте пробали рендану цвеклу у оквиру неких салата. Ја вам свакако препоручујем свежу салату од цвекле, шаргарепе и јабуке.

Свеж црни и бели лук садрже фитонутријент алицин који помаже у здрављу кардиоваскуларног система, снижава крвни притисак и утиче на смањење осећаја глади. Алицин је такође и тај због кога вам крећу сузе кад сецкате црни лук. Ако кувате/пржите/печете лук, алицин је отписан, па је добро да га кад год можете јести свежег.

Сирови бели лук конзумиран два или више пута недељно смањује ризик за развој рака плућа.

Црвени лук такође је пун фитонутријентима, на пример, ту је кверцетин, биофлавоноид који има антигљивична, противупална и антибактеријска својства. Ова карактеристика црвеног лука је добра вест када желите да се борите против свих врста вируса.

Лимун и поморанџе су оно што вам прво падне на памет кад помислите на витамин Це, али црвена паприка (и шиља и бабура) су још јаче од цитруса. Црвена паприка садржи и витамин Бе6, витамина Е и магнезијум.

Ако од паприке правимо ајвар или је баримо за филете (читај: правимо зиминицу), највећи део овог нутритивног блага – пропада! Једите сирове црвене паприке ради њихових пуних нутритивних користи. Захваљујући пластеницима и увозу, црвене паприке могу да се пронађу 365 дана у години.

Иако имају више калорија у односу на већину других здравих намирница ораси, бадеми, индијски и бразилски ораси и наравно лешници главни су извори здравих масти које могу да вам помогну да уравнотежите своју исхрану. Њихове незасићене масноће заправо вам помажу да снизите лош ЛДЛ холестерол, смањите ризик од стварања угрушака у крви и промовишу добро здравље артерија.

Сви орашасти плодови који нису печени ни пржени у уљу имају више гвожђа, магнезијума и мање натријума (нису слани). Идеални су за здраву ужину, самостално или из неку другу намирницу, на пример јабуке.

Кокос се може наћи у нашим супермаркетима и бољи је од кокосовог брашна, које обично користимо за разне колаче. Када пробушите рупицу кроз једну од три „тачкице” на ораху доћи ћете до кокосове воде. Попијте је, она није енергетски јака, има минерала и лепо освежава.

Беличасто „месо” кокоса лепо је да се једе свеже, исечено на комадиће. Благо је слаткасто уз ароматичан кокосов укус и садржи кокосово уље које је добро и за стомак и за кожу.

Овде свакако није крај. Истражујте, пробајте… Што се тиче јаја ту ипак нисам за сирову варијанту, јер постоји вероватноћа од салмонеле.

Јасна Вујичић, нутрициониста

www.nadijeti.com

Коментари3
2efa8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Biljno korijenje (mrkva, pastrnjak, repa i cikla) ne probavlja se dobro kada je kuhano jer ima tendenciju nadimanja i kisele fermentacije. Ne miješajte to povrće s krumpirom koji je gomolj. (Henry Bieler: "Hrana najbolji lijek", str. 185)
Саша Микић
Баш напротив каротениди из шаргарепе се ослобађају кувањем, тако да нпр. бета каротена се кувањем отпусти чак 40%. Тако је и са многим другим поврћем и са састојцима значајним за здравље човека, који се кувањем више ослобађају и што је значајније лакше се и варе и организам их лакше искористи. Из парадајза се кувањем добија више ликопена итд.
dodatak
Kuvanjem šargarepa dobija još neke minerale koje nema sirova. Mnogo je zdravija kuvana od sirove.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља