„Ер Србији” у септембру стиже на наплату кредит од 56,5 милиона долара подигнут од фонда „ЕА партнерс”. Истом кредитору у јуну следеће године треба исплатити још један зајам од 63 милиона долара. Сервисирање ових обавеза нашем авио-превознику камен је око врата сада када авио-саобраћај трпи велике губитке због пандемије вируса корона. Зато је „Ер Србија”, чији су сувласници Влада Србије са 51 одсто и „Етихад” из Уједињених Арапских Емирата са 49 одсто, тражила да јој кредитор редукује 82 одсто од укупно око 120 милиона долара дуга. Међутим, такав захтев је одбијен.
Ово је објављено на сајту Лондонске берзе. Из преписке с кредитором може се видети да „Ер Србија” потенцијалну немогућност измиривања обавеза, односно враћање кредита подигнутих 2015. и 2016. године, објашњава тренутном ковид кризом, затварањем аеродрома 19. марта и немогућношћу обављања летова. На основу њених тржишних пројекција предлаже да се измене услови зајма.
„Ер Србија” у писму кредитору из јула ове године тражи да кредит на дан исплате буде смањен за 82 одсто како би могла да настави да послује, да генерише и акумулира потребну готовину да би отплатила кредите након што поново покрене своје пословне активности које није могла да обавља због пандемије вируса корона.
Управни одбор „ЕА партнерс” закључио је да је предлог компаније „Ер Србија” за враћање дуга неприхватљив и очекује да ће „Ер Србија” платити у целости све износе према уговору о кредиту на дан доспећа, а у складу с договореним и прихваћеним условима.
Ко ће и како ће платити 56,5 милиона долара који доспевају на наплату средином следећег месеца питали смо „Ер Србију”, Владу Србије, Министарство финaнсија, Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, али нико није одговорио.
Да би ово могло да буде оптерећење за буџет указао је и Фискални савет у последњем извештају који се бави ефектима здравствене кризе на фискална и економска кретања за ову и препорукама за наредну годину.
Фискални савет констатује да би расходна страна буџета могла до краја године да остане у складу с оним како је ребалансом предвиђено ако не буде непредвиђених околности, али и упозорава да је непознато да ли ће и на који начин државна предузећа добити подршку из јавних средстава.
– На првом месту издвајамо „Ер Србију” јер је то предузеће у мају обавестило повериоце да неће бити у могућности да отплати главницу дуга који доспева у септембру (око 40 милиона евра). Овај трошак би потенцијално, заједно с процењеним губитком које је ово предузеће претрпело због пандемије (од око 60 милиона евра), могао да падне на терет државног буџета. Из наступа званичника може се претпоставити да постоји опредељење да држава финансијски ојача ово предузеће током 2020. мада и даље није дефинисано у ком износу и на који начин: да ли кроз повећање удела у власништву (што не би формално представљало расход и не би повећало дефицит) или кроз директно субвенционисање (што би се директно одразило на раст државних расхода) – наводи Фискални савет у свом извештају.
Милан Ковачевић, консултант за инвестиције, указује на чињеницу да је у овом случају један од партнера кредитирао заједничко предузеће јер он сматра да су „Етихад”, сувласник „Ер Србије”, и „ЕА партнерс”, који је позајмио „Ер Србији” 120 милиона долара, повезана лица.
– Ако је то тако, онда није ни било нормално да се пишу писма кредитору него су партнери Влада Србије и „Етихад” требало да седну и да се договоре јер је „Ер Србија” као и остале авио-компаније претрпела губитке и није у могућности да врати кредит. Прoблем је највећи што немамо довољно информација јер су сви уговори око „Ер Србије” остали тајна. У овој ситуацији „Ер Србији” следи стечај или да уради нешто разумно. Не своди се све само на један кредит. „Ер Србија” сутра почиње да лети за Црну Гору и мора да купи гориво. Ако кредитор блокира рачун, а што не би блокирао ако се ништа не договоре, „Ер Србија” иде у стечај – објашњава наш саговорник и наглашава да не иде компанија у стечај када прави губитак, већ када не може да послује, што подразумева куповину горива, исплату зарада и слично.
Ковачевић указује да се према нашим прописима стечај може једино избећи реорганизацијом, односно УППР-ом. Било би време да сада оба партнера раде на томе, сматра он.
– Најглупље би било да држава опет упумпа новац у „Ер Србију” да би уплатила „Етихадовом” фонду новац. То не би смело да се догоди. Америка је таквим предузећима дала кредите да преброде кризу, слично нашем УППР-у, али то је још ефикасније. Ако фирме обећају да ће се извући, држава даје кредит за залогом на њихов капитал – каже Ковачевић.
Према речима нашег саговoрника, влада као већински власник што пре би морала да сачини анализу може ли и на који начин опстати „Ер Србија”. Али да то уради на начин да не падне све на пореске обвезнике јер до сада је често био случај да кроз субвенције држава помаже националног авио-превозника, додаје Ковачевић.
– Ако ће и друге државе спасавати своје авио-компаније, мораћемо и ми. Требало би размотрити све могуће добре идеје. „Етихад” смо хвалили када је докапитализовао нашу авио-компанију, шта би фалило да размишљамо и тражимо да ли би неко сада могао да докапитализује „Ер Србију” – каже Ковачевић.