недеља, 18.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 20.08.2020. у 09:00 Маријана Авакумовић

Кредит у време пандемије камен око врата „Ер Србије”

Национални авио-превозник је обавестио кредитора „ЕА партнерс” да не може да измири дуг од 56,5 милиона долара који следећег месеца стиже на наплату, али је кредитор одбио да смањи потраживање
(Фо­то EPA-EFE/Andrej Cukic)

„Ер Србији” у септембру стиже на наплату кредит од 56,5 милиона долара подигнут од фонда „ЕА партнерс”. Истом кредитору у јуну следеће године треба исплатити још један зајам од 63 милиона долара. Сервисирање ових обавеза нашем авио-превознику камен је око врата сада када авио-саобраћај трпи велике губитке због пандемије вируса корона. Зато је „Ер Србија”, чији су сувласници Влада Србије са 51 одсто и „Етихад” из Уједињених Арапских Емирата са 49 одсто, тражила да јој кредитор редукује 82 одсто од укупно око 120 милиона долара дуга. Међутим, такав захтев је одбијен.

Ово је објављено на сајту Лондонске берзе. Из преписке с кредитором може се видети да „Ер Србија” потенцијалну немогућност измиривања обавеза, односно враћање кредита подигнутих 2015. и 2016. године, објашњава тренутном ковид кризом, затварањем аеродрома 19. марта и немогућношћу обављања летова. На основу њених тржишних пројекција предлаже да се измене услови зајма.

„Ер Србија” у писму кредитору из јула ове године тражи да кредит на дан исплате буде смањен за 82 одсто како би могла да настави да послује, да генерише и акумулира потребну готовину да би отплатила кредите након што поново покрене своје пословне активности које није могла да обавља због пандемије вируса корона.

Управни одбор „ЕА партнерс” закључио је да је предлог компаније „Ер Србија” за враћање дуга неприхватљив и очекује да ће „Ер Србија” платити у целости све износе према уговору о кредиту на дан доспећа, а у складу с договореним и прихваћеним условима.

Ко ће и како ће платити 56,5 милиона долара који доспевају на наплату средином следећег месеца питали смо „Ер Србију”, Владу Србије, Министарство финaнсија, Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, али нико није одговорио.

Да би ово могло да буде оптерећење за буџет указао је и Фискални савет у последњем извештају који се бави ефектима здравствене кризе на фискална и економска кретања за ову и препорукама за наредну годину.

Фискални савет констатује да би расходна страна буџета могла до краја године да остане у складу с оним како је ребалансом предвиђено ако не буде непредвиђених околности, али и упозорава да је непознато да ли ће и на који начин државна предузећа добити подршку из јавних средстава.

– На првом месту издвајамо „Ер Србију” јер је то предузеће у мају обавестило повериоце да неће бити у могућности да отплати главницу дуга који доспева у септембру (око 40 милиона евра). Овај трошак би потенцијално, заједно с процењеним губитком које је ово предузеће претрпело због пандемије (од око 60 милиона евра), могао да падне на терет државног буџета. Из наступа званичника може се претпоставити да постоји опредељење да држава финансијски ојача ово предузеће током 2020. мада и даље није дефинисано у ком износу и на који начин: да ли кроз повећање удела у власништву (што не би формално представљало расход и не би повећало дефицит) или кроз директно субвенционисање (што би се директно одразило на раст државних расхода) – наводи Фискални савет у свом извештају.

Милан Ковачевић, консултант за инвестиције, указује на чињеницу да је у овом случају један од партнера кредитирао заједничко предузеће јер он сматра да су „Етихад”, сувласник „Ер Србије”, и „ЕА партнерс”, који је позајмио „Ер Србији” 120 милиона долара, повезана лица.

– Ако је то тако, онда није ни било нормално да се пишу писма кредитору него су партнери Влада Србије и „Етихад” требало да седну и да се договоре јер је „Ер Србија” као и остале авио-компаније претрпела губитке и није у могућности да врати кредит. Прoблем је највећи што немамо довољно информација јер су сви уговори око „Ер Србије” остали тајна. У овој ситуацији „Ер Србији” следи стечај или да уради нешто разумно. Не своди се све само на један кредит. „Ер Србија” сутра почиње да лети за Црну Гору и мора да купи гориво. Ако кредитор блокира рачун, а што не би блокирао ако се ништа не договоре, „Ер Србија” иде у стечај – објашњава наш саговорник и наглашава да не иде компанија у стечај када прави губитак, већ када не може да послује, што подразумева куповину горива, исплату зарада и слично.

Ковачевић указује да се према нашим прописима стечај може једино избећи реорганизацијом, односно УППР-ом. Било би време да сада оба партнера раде на томе, сматра он.

– Најглупље би било да држава опет упумпа новац у „Ер Србију” да би уплатила „Етихадовом” фонду новац. То не би смело да се догоди. Америка је таквим предузећима дала кредите да преброде кризу, слично нашем УППР-у, али то је још ефикасније. Ако фирме обећају да ће се извући, држава даје кредит за залогом на њихов капитал – каже Ковачевић.

Према речима нашег саговoрника, влада као већински власник што пре би морала да сачини анализу може ли и на који начин опстати „Ер Србија”. Али да то уради на начин да не падне све на пореске обвезнике јер до сада је често био случај да кроз субвенције држава помаже националног авио-превозника, додаје Ковачевић.

– Ако ће и друге државе спасавати своје авио-компаније, мораћемо и ми. Требало би размотрити све могуће добре идеје. „Етихад” смо хвалили када је докапитализовао нашу авио-компанију, шта би фалило да размишљамо и тражимо да ли би неко сада могао да докапитализује „Ер Србију” – каже Ковачевић.

Коментари21
60b99
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Srdjan
Koliko god da podrzavam da drzava pomaze svoju kompaniju, smatram da bi trebalo da se zapitamo zasto su cene letova najskuplje u svetu, a da je pritom usluga minimalna. Na primer, let do Moskve u jednom pravcu, ekonomska klasa, bez prtljaga, iznosi 63000 dinara. Sve ostale avio kompanije za istu destinaciju, cak i sa presedanjem, na primer u Parizu, ne prelaze 40000 dinara. Razumem da na sve nacine pokusavaju da se oporave, ali traziti pomoc od drzave (narod), a otimati od naroda je nerealno.
Стефан Милошевић
Колико је пословање Ер Србије значајно за земљу, показало се у случају епидемије када смо могли брзо да пошаљемо авионе по медицинску опрему, а и за репатрицијске летове свуда по свету. И остале европске државе сада помажу своје компаније. Не видим проблем ни ми да помогнемо својој, али мислим да је време да се рашчисте односи с Етихадом, да ли ће и он желети да учествује у одржавању ликвидности компаније или је време да оде. Можда није лоша варијанта да држава за вредност дуга откупи његов удео
miroslav sarcanski
Osnovni problem je netransparetnost, tako da je vecina ugovora nepoznata javnosti. Tek smo nedavno saznali koliko se placa radnicima Fijata u slucaju prekida proizvodnje, moguce je da slicne klauzule postoje sa jos nekim ino investitorima. Nejasno je koliki su krediti uzeti od kineske vlade i pod kojim uslovima. Veliki su gubici u javnom sektoru, a u ovom istom broju "Politike" citamo o znacajnim sredstvima datim SPC-u. Najgore od svega, novinari ne mogu ni doci do odgovora na svoja pitanjja!
Trifun
U vreme "korone" sve svetske aviokompanije su zapale u krizu,a mnoge propale.Drzave,kojima je stalo da imaju svoje nacionalne aviokompanije ih pomazu.Pocev od Nemacke..Pitanje je da li Srbiji treba nacionalna aviokompanija?Na pocetku korona pandemije "Er Srbija" je odigrala ogromnu ulogu dovozeci neophodni medicinski materijal..Zahvaljujuci "Er Srbiji"pozitivno posluje BG aerodrom N.Tasla,dat pod povoljnu koncesiju.Otvaraju se i drugi aerodromi.."Er Srbija" je bitna za srpski turizam u expanziji
Божа
Вероватно у целом свету не постоји тренутно ни једна једина национална авиокомпанија која послује са добитком, скоро све су мање више на рубу банкрота или тренутно само још преживљавају захваљујући кредитима матичних држава. Док многих легендарних више ни нема. - AirSERBIA је у суштини за велику похвалу, обстаје, лети и има мали дуг.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља