петак, 27.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 30.10.2020. у 22:00 Маријана Авакумовић

Док се Крагујевац одмара, Торино прави нови модел

Десетогодишњи уговор између „Фијата” и Владе Србије истекао је прошле године, а у међувремену нисмо обавештени да ли је продужен, да ли је потписан нови и какви су услови даље сарадње, каже професор Љубодраг Савић
(Фо­то EPA-EFE/alessandro di marco)

Док су радници крагујевачког „Фијата” поново на плаћеном одсуству и више су код куће него у халама, из групације „Фијат Крајслер аутомобили” прошле недеље су саопштили да су модернизовали своју највећу фабрику „Мирафјори” код Торина и почели да производе електрични модел „њу панда 500”.  Пјетро Горлије, извршни директор групације, пре нешто више од месец дана послао је писмо запосленима у којем им је саопштио да после Италије долази на ред развој фабрика у Пољској, потом у Србији и Турској.

Саша Ђорђевић, председник Самосталног синдиката ФАЦ, каже за „Политику” да су радници тренутно на плаћеном одсуству, а у фабричке погоне се враћају 3. новембра. Колико дана ће саставити на послу, зависи од поруџбине. За свако возило које је у процесу производње тачно се зна за ког купца иде, на које тржиште и у коју земљу. Ниједан аутомобил не остаје на лагеру. Ђорђевић каже да за сада раде према плану послодавца и да у овом тренутку нико поуздано не може да каже колико радних дана ће имати до краја године јер све зависи од тога колико ће аутомобила бити наручено.

Ђорђевић наглашава да је на светском тржишту дошло до великог пада потражње и цела аутомобилска индустрија има сличан проблем с пласманом производа. Према његовом мишљењу, једина права ствар за опстанак крагујевачке фабрике јесте нови модел.

Упитан да ли имају најаву пословодства о новом моделу аутомобила за Србију, Ђорђевић каже да за сада немају ништа конкретно.

– Дубоко сам уверен да ће се и то десити. Писмо Пјетра Горлијеа, извршног директора, где се први пут званично у неком папиру помиње наша фабрика у Србији, мени улива наду да ће се у наредном периоду дешавати нешто позитивно за нас. То писмо делује озбиљно. До сада смо имали разне приче, углавном у новинама. Ово је званичан став компаније и ја им верујем. Најавили су да ће у наредном периоду покренути озбиљнију причу у Пољској, потом у Србији. То није временски орочено, али то је нешто што нас чека у наредном периоду – каже Ђорђевић.

Наш саговорник наглашава да треба имати у виду да је у току спајање са „Пежоом”. Он претпоставља да ће тек по окончању припајања две компаније, које ће удружене постати четврта светска компанија за производњу аутомобила, доћи до озбиљније приче о новом моделу.

Љубодраг Савић, професор Економског факултета, сматра да „Фијат” у овом тренутку нема никакву стратегију што се тиче Србије. Нажалост, ситуација са овом компанијом је, каже, прилично лоша. Пре неколико година крагујевачка фабрика је постигла максималну производњу од око 117.000 аутомобила у Србији, подсећа он, после чега су пословали све лошије.

– Десетогодишњи уговор између „Фијата” и Владе Србије истекао је прошле године. Нисмо обавештени да ли је продужен, да ли је потписан нови и какви су услови даље сарадње. У сваком случају, имам утисак да држава не зна шта ће са „Фијатом”, а ни „Фијат” шта ће са Србијом. „Фијат” ради искључиво када има сигурну продају аутомобила, што је карактеристика за капиталистичке земље. Неће да лагерују на плацу. Али проблем је што је то на нивоу од 20.000 до 30.000 аутомобила годишње – каже Савић.

Фиксни трошкови су огромни, а фабрика ради на шестини или чак седмини пројектоване производње. Фијат има неке своје разлоге зашто не одлази, али за професора Савића је проблем што Србија има одређене трошкове и обавезе.

– Уопште не видим добро решење за Србију у смислу покретања производње. Сваки дан држава губи, а губе и радници који примају 60 одсто зараде. Они живе у сталној неизвесности – каже Савић и оцењује да би „Фијат”, да смо у правој тржишној привреди, одавно ставио кључ у браву.

Он подсећа да се већ неколико година најављује нови модел, који никако да се деси. Влада Србије и „Фијат” су 2008. потписали десетогодишњи уговор, који је предвидео да италијански „Фијат” буде власник 67 процената фабрике у Крагујевцу, а држава Србија преостала 33 одсто. Она је званично отворена у априлу 2012. године. Иначе, ова фабрика спада у једну од модернијих „Фијатових” фабрика и њен капацитет производње је око 185.000 возила годишње.

Због континуираног успоравања извоза у последњих неколико година и значајног пада тражње за аутомобилима у периоду пандемије, „Фијат” више није наш највећи извозник. Према подацима Министарства финансија, склизнуо је на четврто место на листи највећих извозника и у првих седам месеци 2020. је извезао аутомобиле у вредности од 186,7 милиона евра. Док је прошле године био на другом месту ове листе, а његов извоз је у првих седам месеци вредео 251,6 милиона евра.

„ФЦА Србија” је најбољи извозни резултат имала 2013, кад је на иностраним тржиштима остварила девизни приход од 1,53 милијарде евра. Следеће године „Фијат” је имао извоз од 1,36 милијарди евра, 2015. 1,18 милијарди евра, а 2016. 1,07 милијарди. Од 2018. пад пласмана постаје драстичнији, па је извоз те године био тек 850 милиона евра.

Коментари13
aca2a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

dusan1
Živim u Italiji i ovo što u naslovu piše je 100% tačno. Jeidno se ne pominje ko i šta se radi u Torinu ! U centrali skoro svi rade na daljinu zbog pandemije. Ne zavijaju se šrafovi nego se rade projekti ,strategija , ekonomija... I planira kako i gde da se uzmu pare koje posle služe za korupciju . FIAT je oduvek dotirao i bio dotiran . A šta na kraju ostane je profit za jednu familiju i desetak 'saradnika'. Poenta za Kragujevac je ' U se i u svoje kljuse'.
ivan seljak
men interesuje ko plaća radnike koji ne rade najveći deo godine i dokada?
Боба
Политичари су уништили Заставу у коју је инвестирану преко милијарду евра и довели Фијат коме дају преко субвенција тешке паре које су се могле употребити за развој ауто индустрије. Систематски је гуран увоз и уништавана домаћа производња. Уништена је и кадровска основа. Резултат неизвесност и незапосленост и да уместо својих Србија субвенционише стране фирме. Последица корупције и наопаког менталитета да је све "страњско боље". Као што се види није. Чак и сад би било боље кренути од нуле.
Боба
@Mила Бркте бабе и жабе. Није исто имти домаћу фабрику која користи стране лиценце (Застава) и фабрику у потпуно страном влсништву (Фијат). И дан данас уништена Зстава има лиценцу за Фијат Уно који је могао да се модернизује и продаје два пута јефтиније него што се сад продје 500L. Разлика? Застава је запошљавала 100000 људи у целом ланцу, Фијат пар хиљада (плаћених дефакто из буџета) у фабрици која више не ради него што ради и нема никакве сигурности да је сутра неће иселити.
mila simic
Zastava je otvorena sa licencom FIATA. Tu licencu smo dobili nakon rata, kao i sve ostale na kojoj baziraju fabrike iz SFRJ doba. Da bi nesto proizvodio trebas da imas patent / izum ili licencu i naravno trziste. Za Kineze smo u tom domenu neinteresantni. U Kini je mesecna zarada daleko niza nego kod nas. Oko 150 eura mesecno za radnike.
Mika
Fiat 500 je za nas preskup.
Zoran
Kako Kina da preuzme fabriku u Kragujevcu koja je u većinskom vlasništvu Fijata?Lako. Raskine ugovor sa prvim, pa zaključi sa novim zakupcem. I to je to. Stvar je u slabijoj potražnji vozila u celom svetu. Kod nas trenutno je kakva-takva potražnja za nemačkim polovnjacima, koji su u stvari ispolirani krševi.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља