понедељак, 19.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 17.11.2020. у 22:00 Маријана Авакумовић

„Ер Србија” нуди отпремнине и смањује плате

Менаџмент није раднике обавестио колико њих је вишак, као ни о проценту умањења зарада
(Фото Д. Јевремовић)

Стопама београдског аеродрома кренула је „Ер Србија”, која планира да смањи број радника, али и плате. Запосленима у националној авио-компанији прошле седмице је понуђен програм добровољног одласка уз отпремнину, а најављено им је и смањење плата од наредног месеца за све који остају, незванично сазнаје „Политика”.

Колико радника је вишак и за колико ће им бити умањене плате, у обавештењу које су добили од менаџмента се не наводи, осим образложења да је компанија осам месеци спроводила рационализацију пословања и смањивала трошкове како би одговорила на глобалну кризу у авио-саобраћају и да више није у стању да поднесе тако високе трошкове.

Занимљиво је да је истовремено компанија „Етихад” из Уједињених Арапских Емирата, која је мањински власник у „Ер Србији”, објавила саопштење упућено запосленима, у којем наводи да ће у наредном периоду пословати као „знатно мања компанија”, пренео је Ројтерс. У саопштењу се не наводи о коликом временском року је реч.

Зна се да у „Ер Србији” тренутно ради 1.500 људи, али од министарстава финансија и грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре јуче нисмо добили одговоре колико их је вишак, колике отпремнине ће бити понуђене, за колико ће бити смањене плате онима који се не пријаве за добровољни одлазак, као и какав је план државе за ову авио-компанију. Будући да Влада Србије има већински удео од 51 одсто, логично би било да ресорна министарства имају одговоре на ова питања и план за „Ер Србију”.

Јасно је да је ваздушни саобраћај највише погођен пандемијом ковида 19 и да авио-компаније широм света отказују поруџбине авиона, отпуштају десетине хиљада људи и приземљују флоте. „Ер Србија” је преполовила број рута до којих тренутно лети у односу на 63 линије на којима је саобраћала пре избијања здравствене кризе.

Колики су губици ове компаније, није познато. Зорана Михајловић, бивша министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, у мају је изашла са проценом да ће губици у нашем авио-саобраћају са тадашњих 40 милиона евра до краја године нарасти на 190 милиона евра. Међународно удружење авио-превозника ИАТА предвиђа губитак од 84,3 милијарде долара на глобалном нивоу у 2020, што представља пад потражње за авио-саобраћајем од 66 одсто. Стручњаци предвиђају да ће ниво саобраћаја у свету из 2019. године, пре короне, бити достигнут тек 2023. или 2024. године. Компаније су већ спровеле различите моделе реорганизације. У просеку су отпустиле око 25 одсто људи и смањиле плате за око 20 одсто.

Тај пример следи и француски „Венси”, коме је на концесионо управљање дат аеродром „Никола Тесла”. Прошлог месеца најавио је смањење броја радника, јер на аеродрому тренутно саобраћа 19 авио-компанија, док је прошле године у исто време било 27. Понуђене су отпремнине од највише милион динара за добровољан одлазак стално запослених, а за око 300 радника који раде на одређено уговоре неће продужити.

Осим смањења броја запослених које спроводе аеродроми и авио-компаније широм света, једна од мера помоћи јесу субвенције држава првенствено авио-компанијама. Од српских званичника више пута смо чули да ће помоћи „Ер Србији”. Председник Србије Александар Вучић је 14. јуна изјавио да ће држава тражити да „Етихад” да део новца за губитке настале у протекла четири месеца.

– Ми смо спремни да уђемо у „Ер Србију” са нашим новцем, спремни да извршимо докапитализацију, али нећемо одустати од даље изградње компаније – поручио је тада.

То ће сада бити и могуће јер је Влада Србије недавно усвојила уредбу о докапитализацији државних предузећа. „Ер Србија” ће ребалансом буџета добити помоћ државе. Иако то није експлицитно приказано у ребалансу, Фискални савет оцењује да ће највећи део око 150 милиона евра нето буџетских позајмица отићи управо за „Ер Србију”.

Милан Ковачевић, консултант за инвестиције, каже да је помоћ од 150 милиона евра „Ер Србији” названа позајмицом, да би у следећем кораку то била докапитализација.

– Давање отпремнина није добра пракса. Трошкови свакако морају да се смање, али треба водити рачуна да то не буде избор оних који одлазе, него да се отпремнине понуде онима без којих се може. Смањено пословање смањује сервисе на аеродрому. Пилоте, којима би можда одговарало да узму отпремнину и пређу код другог авио-превозника, није тако лако наћи – упозорава Ковачевић.

Он каже да је из „Етихадовог” саопштења, у коме кажу да смањују пословање, јасно да ће више смањити ангажовање у компанијама у којима имају удео од 49 одсто него тамо где су 100 одсто власник.

– „Етихад” и влада не функционишу као скупштина два власника, као што би требало да буде. Да је другачије, не би само ми давали позајмице него би и „Етихад” дао позајмицу. Када је реч о докапитализацији, ако ми докапитализујемо „Ер Србију”, поставља се питање хоће ли они то учинити. Овде нигде не извирује да они нешто заједно раде – каже Ковачевић и наглашава да је највећи проблем то што држава не успева да ангажује професионалне и квалитетне управљаче у јавним предузећима и у компанијама у којима има удео.

Коментари11
b0687
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Miha
A da neko priupita ER Srbiju kako je plaćena prva rata kredita ka Etihardu, juna ili jula ove godine. Iznos je bio preko 57 miliona dolara. A početkom sledeće godine stiže i druga, od oko 63 miliona. I to nikom drugom do suvlasničkoj firmi. Ima li ova firma neku procenu koliko vredi. Kad se saberu cifre kojima ova siromašna država, a parama uzetim od još siromašnijih građana (preko 100 miliona evra do sada), izdržava ER Srbiju, ne vidi se nikakav smisao njenog postojanja.
Neva
"Air Serbia" je i pre Kovida poslovala sa gubitkom koga su pokrivali gradjani Srbije. Sasvim je normalno da kompanija u ovoj situaciji smanji broj zaposlenih. Kao sto rade sve kompanije u svetu.
Славиша Гавриловић
Јасно ми је да, због пандемије, нема посла за постојећи број запослених. Али у тексту се не помиње флота Ер Србија. Да ли и даље постоје трошкови за закупљене авионе Етихада и шта се планира са трошковима флоте. То је мислим најважнија ставка. И на крају, да се вратим у прошлост, да ли је Етихад икада уплатио уписани капитал или се и даље води обавеза према Етихаду по основу кредита од, ако се добро сјећам , 50 милиона евра или долара. Ако није уплаћен капитал то значи да је држава преварена.
Београђанин
Главно питање које морамо да се питамо као порески обвезници који све ово плаћају је зашто држава држи директора Ирца и комерцијалног директора Чеха који су до сада променили сигурно 10 позиција по разним фирмама а које су све на крају пропале? Ако нису успели да учине Ер Србију профитабилном за време благостања онда очито нису прави људи за овај посао. Исто тако, док наши млади и паметни одлазе ми запошљавамо Западњаке упитног квалитета. Прва мера штедње: решите се скупих и неефикасних странаца
Свептичице изгоре
Уколико Република Србија заиста упумпа новац из државног буџета у Ер Србију и тиме је докапитализује, онда ће сасвим сигурно добрано прећи 50% удела у власништву, тако да више неће моћи да важи уговорених 49% удела за Етихад који укључује управљачка права. Дакле, пре спровођења резања трошкова путем отпуштања, неопходно је анализирати плате менаџера-страних држављана у светлу укидања истих позиција како би се уместо једног странца сачувало 10-15, или више домаћих радних места, уз исте трошкове.
Sava Drugi
Zašto otpremnine? Radnici GP Rad u stečaju godinama nisu dobili plate koje su zaradili a ovima koji su bili dotirani iz budžeta se daju otpremnine. Gde je tu poslovna logika?
Београђанин
Сами сте дали одговор на своје питање. Ер Србија није у стечају. Друго, нису све државне фирме једнаке. Ер Србија игра јако битну улогу у довожењу странаца у Србију.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља