понедељак, 19.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 08.12.2020. у 20:52 Маријана Авакумовић

Да ли је „Ер Србија” пре кризе пословала одрживо

Фискални савет тврди да ова компанија ни пре кризе није пословала одрживо и да је претходне четири године имала просечан годишњи губитак већи од 20 милиона евра
(Фото А. Васиљевић)

Држава ће помоћи „Ер Србији” тако што ће покрити губитке настале током пандемије ковида 19, на исти начин као што су то урадиле и све друге европске земље, рекао је Синиша Мали, министар финансија.

– ЕУ је рекла врло прецизно – можете да помогнете својој авио-компанији као што помажу остале државе у ЕУ, али само за покриће губитака који су настали услед вируса корона, односно пандемије – навео је Мали.

Влада Србије је донела уредбу о помоћи налик уредбама које су донеле и остале земље ЕУ, додао је министар финансија.

– Онда се неки нађу паметни и кажу да ћемо ми да покријемо све губитке. Па нема губитака из претходног периода, већ само из овог периода – рекао је Мали Танјугу.

Он је навео да је немачка влада „Луфтханзи” дала подршку од укупно девет милијарди евра, од чега шест милијарди за докапитализацију и три милијарде евра гаранција за нове кредите, а француска влада седам милијарди евра помоћи за „Ер Франс”.

– Подсетићу и Фискални савет и наше грађане да „Ер Србија” од тренутка када смо ушли у заједничко партнерство с „Етихадом”, има позитивне резултате и да није губиташ. Позитивно пословање је било до почетка ове године – нагласио је министар финансија.

Према његовим речима, све што се тиче „Ер Србије” је јавно и транспарентно. Та компанија, како је рекао, пролази кроз процес реструктурирања – смањује плате и број запослених уз отпремнине и укида поједине нерентабилне линије. Тако да не помаже држава њима бланко, већ и они раде свој део посла као и друге авио-компаније у свету.

„Политика” је већ писала да је „Ер Србија” протеклог месеца позвала запослене да се пријаве за програм добровољног одласка уз отпремнину и најавила смањење плата.

Међутим, Фискални савет поставља питање да ли се „Ер Србија” може сматрати кандидатом за добијање помоћи по Уредби о докапитализацији предузећа погођених пандемијом, усвојеној у октобру, будући да је један од услова да компанија може бити докапитализована на овај начин ако не испуњава ниједан од услова за покретање стечаја – што, према њиховој анализи, није случај.

Ово независно тело сматра да „Ер Србију” треба субвенционисати у складу са ЕУ праксом за компаније које су пре пандемије имале потешкоће, а то значи да предуслов за одобравање средстава буде обавезивање предузећа на реструктурирање и промену модела пословања.

Фискални савет у анализи пословања „Ер Србије” наводи да и пре кризе није пословао одрживо. Ако се из биланса искључе државне дотације за отплату старог дуга ЈАТ-а, предузеће је од 2015. до 2019. уместо исказаног добитка имало просечан годишњи губитак већи од 20 милиона евра. Према њиховој анализи, ту су и прикривени ликвидносни проблеми, будући да предузеће није успевало да приливима из редовног пословања покрива доспеле обавезе, што је мањак који се надомешћивао задуживањем. Акумулирани губици су појели капитал предузећа, што у формалном смислу значи да су испуњени услови за стечај, закључио је Фискални савет. Према њиховој оцени, пандемија није директни узрок тих проблема, али их је оголила, па предузеће уместо редовног мањка готовине од 30 милиона евра у 2020. години има мањак од 60 до 70 милиона евра. Када на то додају обавезе које доспевају ове и наредне године, дошли су до закључка да ће предузећу до краја 2021. године фалити најмање 200 милиона евра да преживи.

Љубодраг Савић, професор Економског факултета, каже да би била другачија ситуација да нисмо имали националну компанију у пандемији, али то ипак не значи да треба да сипамо новац у шупље сито.

– Озбиљна држава мора да упозна своје грађане какво је право стање у „Ер Србији” и да каже шта планира са њом да уради. Једна могућност је да не ради ништа него да плати колико треба да би ово функционисало како јесте. Друга могућност јесте да примени закон и ако су се испунили услови да се отвори стечај. Када би Србија била као европске земље, то би се и десило или би држава предузела мере да изведе предузеће из стечаја. Трећа могућност је да се држава умеша озбиљније и да процени шта од ове компаније може да се уради, да ли може да послује у следећих пет година позитивно, колико ће то да кошта грађане – каже Савић.

Наш саговорник наглашава да је Немачка у „Луфтханзу” сипала девет милијарди евра, али се та компанија обавезала да отпусти 27.000 радника ове и још 10.000 наредне године. То је, по њему, договор.

Професор Економског факултета наглашава да у Србији не постоји транспарентност каква постоји у Европској унији.

– Ја не могу да тврдим да овде нешто није у реду, али с обзиром на то да нам неко не доставља у потпуности информације можемо са правом да сумњамо да није све како треба. Ово није земља на европском нивоу и овде је све могуће. Држава је власник и може да уради шта хоће – истиче Савић и каже да га не би зачудило да држава примени Уредбу о докапитализацији, која јасно каже да предузеће мора да докаже да није било у финансијским тешкоћама на крају прошле године.

Програм ће бити усвојен до краја године

Програм реструктурирања „Ер Србије” биће усвојен до краја године, изјавио је jуче министар финансија Синиша Мали и додао да је ово предузеће до кризе услед ковида 19 пословало позитивно, тако да ће држава помоћи „Ер Србији” само када је реч о губицима од почетка ковида, нагласио је Мали, преноси Танјуг.

Навео је да је у погледу „Ер Србије” изнето доста неистина и паушалних оцена: – Када погледате губитке о којима причате, на дан 31. децембар 2013, то је датум када је настала „Ер Србија” и када је негативан капитал друштва био 235,9 милиона евра, што је наслеђено од „Јат ервејза”. Мали истиче, такође, да „Ер Србија” није кренула од нуле, већ од минуса и да је онда профит који је оствариван у протеклих шест или седам искоришћен за покривање негативног почетног капитала. – На дан 31. децембар 2019. негативан капитал „Ер Србије” је износио 129,5 милиона евра, тако да је за 106 милона мањи него 2013. године, тако да није тачно да се гомилају губици – истакао је Мали.

Коментари13
88c53
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Trifun
U ocenjivanju opravdanosti postojanja srpske nac.avio kompanije "Er Srbija" treba uzeti u obzir velike posredne ekonomske,i politicke,efekte:1.Znatno je povecan promet BG aerodroma N.Tesla,sto je dovelo do sklapanja povoljnog koncesionog ugovora sa "Vinci erports i direktnih uplata u budzet Srbije..2.Povecan je devizni priliv od turizma,koji je 2019.g iznosio rekordnih 1,4 milijarde evra..3.Unapredjeni su postojeci i otvaraju se novi aerodromi u Srbiji..4.Pozitivna uloga u korona pandemiji i td
Мунгос
Нису тачне тврдње да Ер Србија није пословала Одрживо. Ер Србија је делом пословала Одрживо, а делом је пословала Неодрживо, то је евидентно. Уколико је повремено пословала Необновљиво, томе је крива ова ситуација са пандемијом која је нажалост Обновљива. Али највећу потешкоћу представља Директива ЕУ која не дозвољава да држава помаже свом предузећу у губицима. Зато што предузећа као Ер Србија тако постају нелојални конкуренти предузећима из ЕУ. Просто.
Милош Д.
Ситуација је јасна, Ер Србија је пословала са добитном: "Ако се из биланса искључе државне дотације за отплату старог дуга ЈАТ-а, предузеће је од 2015. до 2019. уместо исказаног добитка имало просечан годишњи губитак већи од 20 милиона евра." Наравно да не треба рачунати дуговања која је имао ЈАТ, и отплату тих дугова јер тако не би имали реалну слику. Те дугове сервисира држава, а Ер Србија од када послује као Ер Србија нија до почетка короне направила ни један евро дуга, већ је правила профит
Velikomoravac
Budimo realni. Kao i svaki politički projekat i ovaj je osuđen na propast, jer u osnovi nema zdravo poslovanje već samo reklamu za domaće političare i ekonomsku korist za razne mešetare. Samo je pitanje vremena kada će sve pasti, a ovakve krize nisu uzrok pada već ga samo malo ubrzaju.
VESA D
..vrednost slotova u JAT-u a i Air Serbia je najveci kapital ako nije rasprodat..Srbija mora imati svoju kompaniju u 100 post vlasnistvu svoju flotu i samostalno da rade sa domacom radnom snagom u menadzmentu snormalnim platama..Air Serbia na polutku nemoze biti profitabilna i napredna i nikada nije poslovala pozitivno..zato se i krije..

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља