subota, 04.04.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
Poslednja izmena 22:54
ISHRANA

Devet neophodnih vitamina

Osam vitamina Be kompleksa (Be1, Be2, Be3, Be5, Be6, Be7, Be9, Be12), rastvorljivo u vodi, kao i vitamin Ce
četvrtak, 12.03.2020. u 20:00
(Фото: Пекселс)

Vitamini se često kategorišu na osnovu njihove rastvorljivosti. Za razliku od četiri vitamina rastvorljiva u mastima (A, De, E, Ka), postoji čak devet vitamina koji su rastvorljivi u vodi i koji su neophodni u ljudskoj ishrani. To su osam vitamina Be kompleksa (Be1, Be2, Be3, Be5, Be6, Be7, Be9, Be12) i vitamin Ce.

Za razliku od vitamina rastvorljivih u mastima, vitamini rastvorljivi u vodi uglavnom se ne skladište u organizmu. Iz tog razloga, trebalo bi da se redovno unose putem hrane.

Vitamin Be1 (tiamin) bio je prvi vitamin Be koji je otkriven. Kao i drugi vitamini grupe Be, i tiamin deluje kao koenzim. On igra ključnu ulogu u mnogim metaboličkim procesima, uključujući i one koji hranljive materije pretvaraju u energiju.

Najbogatije namirnice koje sadrže tiamin su: jetra, svinjetina, semenke suncokreta, ovas, lešnici. Ozbiljan nedostatak može rezultirati bolestima kao što su beri-beri i Vernike-Korsakov sindrom.

Riboflavin, takođe poznat vitamin Be2, jeste koenzim sa različitim esencijalnim funkcijama. Nalazi se u raznim namirnicama, a najbogatiji izvori su: jetra, meso, mlečni proizvodi, jaja, lisnato povrće, bademi i mahunarke.

Niacin, takođe poznat kao vitamin Be3, grupa je dva srodna jedinjenja – niacinamida i nikotinske kiseline. Utiču na mnoge vitalne funkcije. Jedna od njegovih najvažnijih uloga je pokretanje metaboličkog procesa poznatog kao glikoliza, dobijanje energije iz glukoze (šećera).

Niacin se nalazi u mnogim različitim namirnicama, kao što su jetra, riba, živina, jaja, mlečni proizvodi, semenke suncokreta i kikiriki.

Vitamin Be5 (pantotenska kiselina) igra različite važne uloge u metabolizmu. Potreban je za stvaranje koenzima A koji je neophodan za sintezu masnih kiselina, amino-kiselina, steroidnih hormona, neurotransmitera i raznih drugih važnih jedinjenja.

Vitamin Be6 je grupa hranljivih materija koja su potrebna za stvaranje piridoksal fosfata, koenzima koji igra vitalnu ulogu u brojnim metaboličkim putevima. Učestvuje u stvaranju crvenih krvnih zrnaca, kao i u metabolizmu energije i amino-kiselina. Takođe je potreban za oslobađanje glukoze (šećera) iz glikogena, molekula koji telo koristi za skladištenje ugljenih hidrata.

Vitamin Be7 (biotin) koenzim je potreban za mnoge ključne metaboličke procese. Biotin igra vitalnu ulogu u sintezi masnih kiselina, stvaranju glukoze i metabolizmu amino-kiselina.

Nalazi se u širokoj paleti namirnica. To su: iznutrice, žumance, meso, mahunarke, karfiol, gljive i orasi.

Kao i svi drugi vitamini grupe Be, i vitamin Be9 (folna kiselina) deluje kao koenzim. Neophodan je za rast ćelija i različite ključne metaboličke funkcije. Veoma je važan tokom perioda brze deobe i rasta ćelija, dakle u trudnoći.

Nalazi se i u biljkama i u životinjama. Bogati izvori su: jetra, leblebije, kikiriki i lisnato zeleno povrće.

Manjak vitamina Be9 je neuobičajen. Glavni simptom je anemija, ali kod trudnica niski nivoi takođe povećavaju rizik od urođenih nedostataka ploda. Visoki unos nema ozbiljne štetne efekte.

Vitamin Be12 (kobalamin) jedini je od vitamina Be kompleksa koji sadrži metal (kobalt). Vitamin Be12 deluje kao koenzim i igra vitalnu ulogu u mnogim metaboličkim putevima. Pomaže u održavanju funkcije i razvoja mozga, neurološkoj funkciji i proizvodnji crvenih krvnih zrnaca.

Vitamin Ce je moćan antioksidans koji je od vitalne važnosti za održavanje vezivnog tkiva (kolagena). Nedostatak ovog vitamina utiče na vašu kožu, tetive, ligamente i kosti. Pored toga, podstiče imunitet, jer imune ćelije sadrže visok nivo vitamina Ce. Tokom infekcije, nivoi vitamina Ce brzo se prazne.

Glavni izvori su voće i povrće: agrumi, paprika, kelj, kivi i brokoli. Preporučeni dnevni unos vitamina Ce kod odraslih je oko 75 mg, a maksimalni 2 grama. Uz dnevni unos preko 3 grama javljaju se nuspojave: grčevi u stomaku, mučnina, dijareja, a povećan je rizik i od kamena u bubrezima. Manjak ovog vitamina, poznat kao skorbut, retka je pojava u razvijenim zemljama.

Jasna Vujičić, nutricionista
www.nadijeti.com


Komentari0
01375
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Početna /

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja